Wedding plans!

Godmorgon vackra bloggläsare!
Visst är det en underbart härlig dag mashallah! Men jag måste plugga till tenta såklart. Omg jag drömde att det var snöstorm, bra att det inte var det haha. 

Tänkte berätta lite hur vi ligger till i bröllopsplaneringen. Vårt bröllop är som sagt 3 augusti inshallah. Så direkt efter Månaden Ramadhan. Det är så mycket som man måste tänka på och planera. Men än så länge har vi har bokat lokal, jag har köpt klänning och brudslöja... Tror det är allt vi har gjort haha.
Vi kollade lokal väldigt länge och provade olika lokaler. Det var en del som hade allt för överdrivna priser som inte passade oss och sen fanns det andra som inte tog emot folk som inte var medlemmar i kyrkan (!!!) och så fanns det lokaler som var fullbokade. 
Vi hade funderat på att ha bröllopet i White palace eftersom det är nära oss men var osäkra på det för att vi hade haft förlovningen där men senare sa ägaren att de har förbjudit honom från att göra fester till muslimer och att man måste vara medlem i kyrkan. Så taskigt tycker jag! 
Men i alla fall vi tyckte om en festvåning i handen istället så den bokade vi alhamdulillah :D
Vi kommer ha en fest för endast kvinnor så att alla kan vara utan slöja, då är  männen i en annan lokal (har ännu inte bokat den!) och senare på kvällen kommer våra manliga familjemedlemmar och vänner för att vara i lokalen med oss. 

Min klänning köpte jag från Stockholm brud och fest personalen är såååå trevlig och redan första gången jag gick dit kände jag att jag villa köpa min klänning från dem. Men vi var ändå runt och provade klänningar i många andra butiker i Stockholm och Södertälje. 
Alltså känslan när man sätter på sig en vit klänning med brudslöja... Det är så man inser att man ska gifta sig och ha en stor fest där alla människor kommer för att fira en själv. Ett nytt kapitel. Ett nytt liv med en annan person. Nya rutiner och vanor. Det är en känsla blandat av spänning, iver, glädje och lite läskigt är det!
Det kommer bli helt underbart inshallah! 

Vi måste fixa inbjudningskort och boka bröllopsresa också!  Åhh det är så mycket som jag inte ens kommer på på rak arm sådär men det är både stressigt och kul! 

Ett tips till alla som planerar eller någon gång kommer att planera bröllop. Fäst dig inte vid små detaljer. Man tänker för mycket på allt som ska vara "perfekt" och precis som man har drömt om. Men det blir aldrig precis så som man vill ha det. Om man tänker för mycket på sådant så lär man bli besviken i slutändan. Jag känner folk som har gråtit på deras bröllop för att något inte blev som de hade planderat. Det klart man ska planera och så men inte vara en bridezilla och fokusera på varenda liten detalj och få panik när något går snett. Inshallah allt blir perfekt! 


Kommentarer
Anonym

Trakiskt nog! Jag tycker att ni borde anmäla dem, varför förbjuda när dem ändå tjänar på det. I Örebro där jag kommer ifrån var det inte tillåtet för oss muslimer att boka deras lokaler men det ändra dem till slut. Dem har fortfarande planer på att förbjuda det.

Lycka till med allt. Önskar dig och min framtida man all lycka i världen inshAllah <3
Som du nämnde innan var ute i god tid så kommer att att bli bra med Allahs hjälp :D

Svar: Det kanske man borde. Jag vet faktiskt inte. Men jag la inte ner för mycket energi på det. Som en annan person sa när Gud stänger en dörr öppnar han en annan som är bättre ;-)

Tack så mycket! Men jag hoppas du menar "din framtida man" och inte "min..." Hahahaha 😜
Sara

2014-03-29 @ 12:53:02
marwa

vart hade ni tänkt åka för bröllops resa kan du skriva om bröllop resa vilka länder e bra för bröllop resor osv

Svar: Kan försöka skriva ett inlägg om det inshallah :)
Sara

2014-03-30 @ 00:33:53
Noor

Tycker inte man ska haka upp sig för mycket på den där lokalen. Muslimer gör också så ibland, man ska inte vara för kräsen. Om det är deras egendom så har de rätt att bestämma vem som får hyra och använda den. :) Sedan om Allah stänger någon dörr öppnar han en med bättre innehåll :)

Svar: Ja, folk är rasistiska eller diskriminerar andra. Människor gör fel. Och visst det är kanske bra att sätta stopp för det. Men jag vill inte ödsla för mycket energi på det. Så förstå hur du menar
Du är så söt ;)
Sara

2014-03-30 @ 11:50:37
URL: http://muslimtjejs.blogg.se
Anonym

Fast om man vägrar att hyra ut till folk just för att de är muslimer eller en annan religion är det ju diskriminering och det är aldrig okej! Jag tycker också att ni ska anmäla dem. Det är inte okej att bete sig på det viset.

Svar: Jag tycker också det är diskriminering! Men som jag sa i andra kommentarer så vet jag inte om jag har tid eller ork att lägga ner energi på det. Det är ju en privat kyrka trots allt och om de bara vill ta emot vissa från en religion så är det upp till dem.
Sara

2014-03-30 @ 18:06:09
Anonym

Vad roligt att lokalen är i handen :) där bor ju jag :P är det parabolen ni har bokat då? Önskar er all lycka <3

Svar: Haha vilket sammanträffande! Ja precis det är de lokalen :P tack!!
Sara

2014-03-31 @ 11:18:40
Anonym

Jag känner inte dig personligen, men tycker att du låter som en underbaraaaar människa, önskar att jag hade sådana människor runt omkring mig. Önskar dig verkligen all lycka och glädje och framgång!!

// syster

Svar: Åhh vad söt du är! Blir verkligen superglad av att få sådana kommentarer. Tack så hemskt mycket!!
Sara

2014-03-31 @ 22:11:42
nargis

vart har ni tänkt er resa ? i smekmånaden ?

Svar: Hmmm gissa :-P
Sara

2014-04-07 @ 19:15:53
nargis

malaysia hahah 😝

Svar: Haha bra gissning! Malaysia och Singapore blir det inshallah
Sara

2014-04-10 @ 12:50:09
Anonym

Kanske ni muslimer istället för att gå springa efter lokaler som tillhör kyrkor bygga era egna festvåningar. Som om era jävla moskeer skulle någonsin öppnas för kristna bröllopsfirare om ni hade sådana lokaler. Fuckin hycklare.

Svar: Moskéer är öppna och välkomnande för alla sorters människor. Men synd att du känner så.
Sara

2016-07-16 @ 03:01:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Exquisite

Definition: Of special beauty or rare excellence.

RSS 2.0