Hijab i vården

Hej allihop! 

Har fått många frågor angående hijab i vården och tänkte berätta lite om min erfarenhet utav det. Jag pluggar ju till logoped och under utbildningens gång får vi gå ut på praktik på olika mottagningar. Jag har varje gång haft tur med att hamna på en plats där man inte behöver byta om till landstingskläder. Men nu i veckan började jag min praktik på Danderyds sjukhus och där är man ombytt. Jag kontaktade de så fort jag fick veta var jag skulle ha praktik och talade om för de att jag är muslim och bär hijab samt att jag inte visar armarna och därför inte klär mig i kort ärm. Men som de flesta utav er vet så är regler för sjukhuskläder kort ärm över armbågen för att förhindra smitta av resistenta bakterier och annat farligt. Jag hade tidigare hört av en kompis att det finns engångsärmar som man kan ha och som man byter mellan varje patient. Så när jag kontaktade de berättade jag om dessa engångsärmar och jag skrev till de på ett trevligt och förklarande sätt. Jag hade kanske tur men min handledare var väldigt förstående och sa att självklart skulle jag kunna ha sjukhus kofta eller rock när jag inte var med patienten. Men om jag skulle göra en undersökning i behandlingsrummet så var jag tvungen ha kortärmat. Så vi kom överens om att jag skulle försöka göra så. Jag hoppades på att mina patienter var kvinnor för då är det bara kvinnor rummet. Men handledaren sa inget mer om de där engångsärmarna så jag gissade på att det var något som inte var tillgängligt. När jag kom till praktikplatsen hade de beställt speciella hijab till mig, de hade beställt koftor och de hade även beställt vita rockar. Så jag kunde gå runt på sjukhuset fullt påklädd alhamdulillah. Och jag hamnade inte i en situation där jag behövde ta av mig koftan eller rocken. Men sen i tisdags skulle jag vara med under en sväljundersökning och då skulle jag vara tvungen att ha kortärmat och just då kom min handledare med två stora buntar engångsärmar!! Jag tyckte det var så snällt av de att de hade lagt det på minnet och faktist beställt såna till mig trots att jag egentligen bara var en praktikant som är där tillfälligt. Jag kunde alhamdulillah behålla min anständiga klädseln även inom vården och inget kunde stoppa mig från att gå ut i samhället och göra det jag gillar mest. Så det jag vill säga med det här är att låt inget hindra er från era drömmar och mål. Reglerna inom landstinget om klädsel när man jobbar inom vård är inte helt galna. De är faktiskt bra och är till för både patientens och vårdgivarens säkerhet. Och det finns lösningar för oss hijabisar, det finns som jag sa hijab att beställa och engångsärmar. Det ska inte vara ett problem att beställa de det är precis som att beställa resten av kläderna till alla andra som jobbar på sjukhuset. Det fäller bara att be om det på rätt sätt och förklara. Och faktist våga stå för det man vill. Så inget man behöver komplicera! Tjejer kom ihåg att vara starka, jag säger det här som påminnelse både till er och till mig själv. 



Kommentarer
Noor

Mashallah du är så stark och verkligen inspiration till oss andra!

Svar: Tack!! :-)
Sara

2014-04-13 @ 15:13:59
URL: http://muslimtjejs.blogg.se
zozo

Hej :) det är så att jag vet inte riktigt när salat tiden är. så jag undrar hur du får reda på de? jag är shiaa och hittar ingen app för shiaa på app store:/

Svar: Hej! Jag brukar gå in på Imam Ali Center. På deras hemsida kan man se bönetider för den stad man bor i.
http://www.imamalicenter.se/sv/pray

Annars finns appen alQibla på AppStore. Där kan man välja vilken gren av islam man följer och se bönetider och även Qibla riktningen.

Lycka till :)
Sara

2014-04-14 @ 16:41:50
Hopeisbeauty

Vad intressant.. Det finns alltid alternativ och man får ta reda på det :)

Svar: Ja precis :)
Sara

2014-04-14 @ 23:00:07
URL: http://www.hopeisbeauty.blogg.se
Anonym

Hej! Du vet mekka dom gör 5 böner per dag och dom följer efter Profeten Muhammed (sa) spår! Hur gör ni böner på erat sätt förstår inte?:) asså dom följer sunni

Svar: Hej! Vi följer också profetens (saw) spår och ber fem böner om dagen :)
Sara

2014-04-19 @ 13:27:19
Anonym

Men varför ber vissa shia muslimer 3 hånger om dagen? Och tider a är olika mellan sunni o shia

Svar: Tack för din fråga! Du kan läsa mitt senaste i lägg om det. Hoppas du får svar :)
Sara

2014-04-19 @ 18:04:03
Anonym

Jag är själv sunni men har en bästa vän som är shia. Jag har aldrig hört talas om att de ber 3 gånger om dagen. Folk hittar på en massa saker om olika inriktningar. Fokusera på likheterna istället för att försöka hitta skillnader hela tiden. Vi tror på en och samma Gud och Profet (saw), khalas det är det viktigaste!

2014-04-19 @ 22:00:31
Yasri

Salam syster! Skulle du kunna specifiera vilka dina arbetsplatser varit där man hittat olika lösningar? Försöker hitta goda exempel på var detta fungerar för att hjälpa systrar som inte fått samma möjlighet då jag håller på att jobba med frågan för Muslimska Fredsrörelsen. Särskilt DO är intresserade av att titta på ställen som funnit lösningar. Skulle vara väldigt tacksam om du kunde PMa mig om detta? Skulle uppskatta det jättemycket och inshallah kommer det hjälpa många systrar

vänligen,
Yasri

2014-11-24 @ 14:09:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Exquisite

Definition: Of special beauty or rare excellence.

RSS 2.0