Fatima Alzahra (AS)

Hej!!!!
Hoppas alla haft en dunderbra lördag igår! Jag och min bror spenderade den med min fästman och några från hans familj. Vi grillade, skrattade och hade kul. Nu ska jag plugga lite och sen så är det fest till minnet av Fatima Alzahras (as) födelsedag. Fatima är profetens (saw) dotter och islams kvinnliga mästarinna! Både socialt och i hemmet. Hon var en stark kvinna som kämpade för rättvisa i ett samhälle där kvinnan hade den lägsta ställningen. Därför har hennes födelsedag blivit som en symbol för kvinnans dag. Varje år hålls ett firande i sergelstorg där man delar ut över 1400 tårtbitar och rosor till hennes minne. I år blir det 1443 rosor och 1443 tårtbitar för att det var 1443 år sedan hennes födelse. Men i år hölls firandet i Malmö och det verkade verkligen vara en superhärlig stämning alhamdulillah. Det är såååå himla vackert när vi muslimer gör fina gester för att visa den sanna bilden av Islam. Den fredliga religionen. Önskar verkligen att jag hade kunnat åka ner dit.
Så jag har inga bilder som förra året men jag har en video från SVT som ni jättegärna kan titta på. Jag klistrar in länken så kan man bara klicka sig fram😊
Ha en riktigt härlig söndag! Och Glad Påsk till de som firar det. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Exquisite

Definition: Of special beauty or rare excellence.

RSS 2.0