07.04.2013

Igår firade vi ett år som förlovade! För precis ett år sedan satte vi på oss ringarna alhamdulillah. Tiden går så otroligt fort och det känns nästan som igår! Dagen spenderades med min familj och min moster som är på besök från Marocko och senare på kvällen kunde jag och Hussein åka iväg och fira utan sällskap haha. Vi åkte till edsberg slott och promenerade vid vatten. Det är där vi tog våra bilder tillsammans på vigseln. Jag har lagt upp några på bloggen som ni har fått ta del av så här får ni en bild från förra året när vi satte på oss ringarna. 





Kommentarer
Anonym

Ohh så fint masha'Allah <3
Jag undra om ni har haft nikaah redan under förlovningen? Ska man ha det då eller när man gifter sig? För du skrev att du visade ditt hår för första gången utan sjal för din blivande man under förlovningen om jag inte minns fel men man får väl inte göra de om man inte har gjort nikah? Intressant att veta då jag är väldigt intresserand och kan typ inget om sånt :P <3

Svar: Tack så mycket! :)
Som Noor redan skrev så var förlovningen i april då vi satte på oss ringarna. Alltså som en vanlig svensk förlovning. I juni hade vi vår vigseln (aqed på arabiska) och det var då han såg mig utan sjal. Då blev vi man och fru inom religionen. Så det som är kvar är alltså själva bröllopsfesten ;-)
Sara

2014-04-08 @ 19:18:57
Noor

Mashallah, grattis till er :)

Till anonym: Muslimer brukar först bara förlova sig och det innebär att båda accepterar, familjen läser surah al fatiha och de sätter på varandra ringar (såsom en svensk förlovning typ) sedan efter frivillig tid (oftast ett par månader) gör man en stor fest som vi då kallar i svenska förlovningsfest, på arabiska heter det aqid, då skrivs "giftemålskontraktet" där en sheik vigslar de som ungefär en präst gör - sheik frågar de om hon vill gifta sig med honom och hon svara ja, sedan frågar han mannen samma sak :)

Till aqid gör man då en fest, det är på denna fest som han får se henne för första gången utan slöja, hon blir halal för honom och det innebär att han får se henne, däremot måste ett bröllop göras så att de officiellt är gifta och hon kan flytta in till honom. Under aqid tiden brukar man inreda sitt gemensamma hem, gå på dejter, umgås mer med varandras familjer m.m.

Hoppas detta hjälpte.

Svar: Tack habibti :)
Och tack för svaret. Vad söt du är som svarar.
Sara

2014-04-08 @ 19:40:07
URL: http://muslimtjejs.blogg.se
Anonym

Tack så mycket för svaret :) mycket tydligare nu :)

2014-04-08 @ 21:53:09
Anonym

Vilket land är du ifrån om jag får fråga ? :)

Svar: Från Irak :)
Sara

2014-04-09 @ 00:58:02
nargis

så gulligt mashalla på er

Svar: Tack så mycket :)
Sara

2014-04-09 @ 10:08:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Exquisite

Definition: Of special beauty or rare excellence.

RSS 2.0