3 böner eller 5 böner?

Jag har fått en fråga om varför shiamuslimer kan be 5 böner vid 3 tillfällen medan man i Mekka ber 5 böner vid 5 tillfällen. Det är helt rätt att be 5 böner vid 5 olika tillfällen men det är inte fel att kombinera det så att man ber 5 böner men vid 3 tillfällen istället. Detta för att underlätta för vår Ummah. Mashallah så barmhärtig Allah är. Detta är vad jag visste sedan tidigare. Men jag ville inte uttala mig om något på bloggen innan jag hade källor och referenser. Jag är inte ute efter att söka olikheter mellan de två grenarna utan tvärtom, jag vill visa vilka likheter vi egentligen har för att föra oss närmare varandra. Därför ville jag ha källor från sunnitiska lärda. Jag frågade en person som tidigare har skrivit om detta och det här var hans svar:

De sunnitiska rättsskolorna (fiqh) - med undantag för Hanafi skolan - tillåter kombinationen av de obligatoriska bönerna (al-jam 'bayn al-salatayn) vid regn, resa, rädsla eller andra nödsituationer. I Hanafi rättsskolan är det förbjudet att kombinera de dagliga bönerna när som helst med undantag av bönerna vid Al-Muzdalifa och under Hajj. I Maliki, Shafi'i och Hanbali rättskolorna är alla överens om tillåtligheten av att kombinera böner när man reser, men har olika åsikter på andra orsaker. Ja'fari shi’iterna anger att man kan kombinera böner utan någon särskild anledning.

Imam Fakhr al-Din al-Razi, den berömda sunni muslimska Koran kommentatorn skrev om citerade versen (kapitel 17, vers 78):

 "Om vi tolkar mörkret (ghasaq) som den tid då mörkret först uppträder då hänvisar termen ghasaq till början av Maghrib. Baserat på detta nämns tre tidpunkter i versen: ’Middagstid, i början av Maghrib och tidpunkten för Fajr ". Detta kräver att mitt på dagen är tiden för Zuhr och 'Asr, denna period delas mellan dessa två böner. Tiden för början av Maghrib är perioden för Maghrib och ’Isha så denna tid delas också mellan dessa två böner. Detta fordrar kombineringen mellan Zuhr och 'Asr och mellan Maghrib och' Isha vid alla tillfällen. Det finns dock bevis som indikerar att kombinering av böner då man är hemma utan någon ursäkt är inte tillåtet. Detta leder till uppfattningen att kombinera bönerna tillåts när man är på resande fot eller när det är regnar etc. "   [Fakhr al-Din al-Razi, al-Tafsir al-Kabir, vol. 5, sid. 428]

Det är uppenbart att tidpunkterna för de obligatoriska bönerna endast är tre: 1) Tiden för de två obligatoriska bönerna Zuhr (middag) och ’Asr (eftermiddag), som delas mellan de två. 2) Tiden för två obligatoriska bönerna Maghrib (kväll) och ’Isha (natt), som också delas mellan de två. 3) Tiden för Fajr (morgon) bönen som är specifik för den.

Kombinerade Profeten (S) sina böner?

 Ibn 'Abbas rapporterade att Allahs Sändebud (fred vare med honom) observerades utföra i Medina sju (rak'ah) och åtta (rak'ah), dvs. han kombinerade middag (Zuhr) och eftermiddags (`Asr) bönen (åtta rak'ah) och skymningen (Maghrib) och natt ('Isha') böner (sju rak'ah).
 [Sahih al-Bukhari (engelsk översättning), 1 volym, Bok 10, Nummer 537, Sahih (engelsk översättning) Muslim, Kitab al-Salat, Bok 4, kapitel 100 Kombination av böner när man är bosatt, hadith nr. 1522]

Men var det inte pga resa, rädsla eller regn?
Många traditioner från Profeten (S) indikerar tydligt att han brukade kombinera böner utan någon särskild orsak.
Profeten (S) bad i Medina medan han var bosatt där inte resande, sju och åtta (detta är en indikation till de sju Raka't för Maghrib och 'Isha' kombinerade, och de åtta Raka't för Zuhr och 'Asr tillsammans).
[Ahmad ibn Hanbal, al-Musnad, vol. 1, sidan 221]
 Profeten (S) bad Zuhr och 'Asr i kombinerat och Maghrib och Isha i kombination utan anledning för rädsla eller resor.
  [Malik ibn Anas, al-Muwatta ", vol. 1, sidan 161]

I själva verket är vi i en del traditioner även informerade om rationaliteten bakom detta utövande av Profeten (S). Det var för att underlätta för vår ummah!
 Ibn 'Abbas rapporterade att Allahs Budbärare (s) kombinerade middagsbönen med eftermiddagsbönen och solnedgången bönen med 'Isha' bönen i Medina utan att vara i ett tillstånd av fara eller regn. Och i hadithen som är befordrad av Waki (är orden):" Jag sade till Ibn 'Abbas: Vad fick honom att göra det? Han sade: Så att hans (Profetens) Ummah inte bör gå igenom (onödig) besvärlighet ".
[Sahih Muslim (engelsk översättning), Kitab al-Salat, Bok 4, kapitel 100 ”Kombination av böner när man är bosatt”, hadith nr. 1520, Sunan al-Tirmidhi, vol. 1, sid. 26]

Allahs Sändebud (s) bad middag och eftermiddags bönerna tillsammans i Medina utan att vara i ett tillstånd av rädsla eller i ett resande tillstånd. Abu Zubair sade: "Jag frågade Sa'id (en av berättarna) varför han gjorde det. Han sade: Jag frågade Ibn 'Abbas så som du frågar mig och han svarade att han (den Heliga Profeten) ville att ingen bland hans Ummah bör gå igenom (onödig) besvärlighet ".
[Sahih Muslim, engelsk översättning, Kitab al-Salat, Bok 4, kapitel 100 ”Kombination av böner när man är bosatt”, hadith nr. 1516]

Inget tyder på att det är fel att be de enskilda böner separat. Zuhr och 'Asr bönerna och Maghrib och' Isha bönerna kan antingen kombineras eller utföras separat. Denna sedvana av Profeten (S) att kombinera de två böner återspeglar dock Allahs (SWT) gudomliga nåd för att underlätta för vår ummah, och det finns goda skäl till varför det har blivit vanligt bland Shia muslimer:

 Folk är ofta upptagna med sina egna angelägenheter och har sina egna uppgifter och oroligheter, särskilt i länder där utbildningssystemet eller arbetet systemet inte är utformade för att tillgodose muslimernas krav att utföra sina dagliga böner. Vissa yrken kräver kontinuerligt långa timmars oavbrutet jobb. Därför, för bekvämlighetens skull och för att undvika att missa den andra av de två böner, så utför shia muslimerna sina två böner i ett intervall, om tidigt eller sent, så utförs de under den bestämda tiden.

 Då folk från när och fjärran samlas för att utföra en av de två bönerna, och eftersom det är tillåtet att kombinera dem så utför de dem två bönerna efter varandra i församling. På så sätt har de både utfört sina skyldigheter samt deltagit i församlingsbön (Jama'ah) och har därmed fått ökad belöning. Tänk till exempel på fredagsbönen. Man ser att tusentals sunni bröder utför fredagsbönen i tid men många av dem utför inte `Asr bönen alls och ännu färre i församling. Å andra sidan, en shia muslim som utför fredagsbönen utför alltid `Asr bönen i församling.

 Det faktum att denna sunnah i allmänhet inte antas av våra sunni bröder är en annan anledning till varför shia muslimer känner att de måste hålla den vid liv. Vi vill att våra barn, andra muslimer och eftervärlden ska veta att traditionen att kombinera Zuhr och 'Asr, och Maghrib och' Isha bönerna är tillåtet från sunnah (tradition) av den Helige Profeten (S).

Att kombinera Zuhr och `Asr bönerna, och Maghrib och 'Isha bönerna förutom att det är mer praktiskt så är det i enlighet med Koranen och tillåten enligt Sunnah av Profeten (S). Det faktum att denna väl bevisade sunnah i allmänhet inte praktiseras av våra sunni bröder gör det inte oanvändbart i våra liv. Som den berömda sunnitiska kommentatorn av Sahih Muslim, al-Nawawi, skriver:
 
När en tradition (sunnah) bekräftas giltig överges den inte bara för att några, de flesta eller alla människor överger den.
[al-Nawawi, Sharh Sahih Muslim, (Beirut, 1392 A.H.), vol. 8, p. 56]


Kommentarer
Anonym

Syster! min nära vän har gift sig och jag har ingen anning om vad jag ska ge henne! hon är rätt så tjejig utav sigz Har du tips skulle verkligen uppskatta! <3

Svar: Åhh mashallah grattis till henne! Det beror på hur gammal hon är och vad hon gillar. Men presentkort till ansiktsbehandling eller någon annan behandling brukar de flesta gilla. Tror alla tjejiga tjejer gillar smycken eller en parfym, men jag vet inte om det passar som bröllopspresent. Annars skulle du kunna köpa något fint som hon kan ha användning för i hemmet.
Jag själv skulle bli glad om jag fick något med någon betydelse. Alltså om ni båda har något minne tillsammans eller en sak som påminner er om varandra.
Det finns en tjej på instagram som gör henna på tex en prydnadstallrik, då skriver man en text eller en dikt till någon så kan din vän ha den som prydnad i sitt hem sen. Det tycker jag är unikt och speciellt. Men den här tjejen bor i London så jag är inte säker på om hon skickar till Sverige och hur lång tid det tar. Hon heter i alla fall @hennabysophie
Man kan beställa stora stearinljus med en dikt/bild på. Ja allt möjligt skulle kunna vara en superdin present om man bara tänker efter lite. Lycka till och hoppas du kommer på något fint ge henne ;)
Sara

2014-04-22 @ 16:15:32
Noor

Mashallah så duktigt skrivet av dig :)

Svar: Tack :)
Sara

2014-04-22 @ 21:46:27
URL: http://muslimtjejs.blogg.se
Anonym

Åh vad söt du är! barak allahu fiki för tipsen! Må allah belöna dig :)

Svar: Det var så lite! :)
Sara

2014-04-22 @ 22:09:28
fardus.

bismillah,

Med all respekt syster.. det du har gjort är att du har tagit fram olika hadiths från Sahih Muslim som du kanske misstolkat. Det är inte tillåtet att be tre ggr om dagen, shia muslimer må göra det men det var inget Profeten Saw gjorde. Och det är något vi följer. Om du kanske gör samband med andra hadiths i sahih muslim eller sahih bukhari (som är mer välkänt) så ser du samband att Profeten Muhammad saw aldrig bad tillsammans 3 ggr om dagen, utan en anledning.

Det gäller att ha kunskap om det man skriver om, annars blir mycket fel. Det gäller att använda sitt sunda förnuft, vi kan inte ta en hadith och bara utgå från den. Du måste se vad lärda har sagt om detta som studerat detta och även vad följeslagarna som återberättade detta sade efter!

Låt oss se vad koranen säger om bönerna, och låt oss inte diskutera det för det som står i koranen är kristall klart.

Surah Nisa, ayah nr 103 säger i slutet
indeed, prayer has been decreed upon the believers a decree of sepceficed times.

= i olika tidpunkter.

Surah



Och så vidare, jag kan inte hela koranen men jag vet 100 % säkert att man ska be bönen i dess tid. Ursäkten du tar fram om att folk är upptagna, självklart är vi det. Men hur många ggr säger Allah att vi inte ska glömma Honom med dunya-grejer? Dessa fem böner är tillför att vid 5 olika tillfällen ta en paus från dunya och komma ihåg Allah. Det blir inte samma om man ber allt tsm, eller om man ber 3 ggr om dagen. Inte sant?

Finns dessutom en sahih sahih hadith som säger att när Fajr infaller: så kommer änglarna till dig som skriver dina gärningar. Därmed vid Asr lämnar de dig och återvänder till Allah som säger: Hur lämnade du mina tjänare? (O Han Vet bäst) och de svarar: Vi kom till dem och de bad, vi lämnade dem och de bad.

Profeten Muhammad SAW sade: den som misslyckas med att be ASR, hans goda gärningar kommer bli ogiltiga då asr är en av de viktigaste bönen av de Alla!
(Vilket även koranen säger).
Hadidthen du tog upp om att Profeten Muhammad saw bad tillsammans zuhur+ asr, isha + magrib för att han inte villa att hans Ummah skulle hare svårt...
Ulama (lärda säger) att detta är i ytterst fall då man som profeten muhammad saw, inte ska genomgå hardship. Som en läkare tex som ska genomgå en operation och han fruktar att det kommer dra ut på tiden > missa magrib. Då kan han be tillsammans med Isha senare.

Det är så synd att folk lämnat bönen som den skulle uträttas, fem ggr om dagen. Jag gjorde också det förr av skola etc, men sedan insåg jag innebröden och Åh, vad Allah gjort det enkelt för mig. Om du kollar upp detta mer så kommer du sannerligen märka att Muhammad SAW aldrig bad sepereat utan en god anledning. Och Allah vet sannerligen bäst!

Gör mig upprörd att du skriver om hur "sunni människor" ber jumah, men missar asr - tusentals dessutom. Har du sett det? Kom ihåg att varje handling vi yttrar eller gör, kommer vi bli frågade om. Låt inte dunya livet ta upp oss, vi må vara upptagna men bönen tar max 4 min. Ibland 3.

Må vi frukta Allah.
Ramadan Mubarak!

2014-07-20 @ 08:37:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Exquisite

Definition: Of special beauty or rare excellence.

RSS 2.0