Hijab and makeup

Jag har fått frågan om vad jag använder för smink, hur jag gör och vad jag tycker om smink med hijab.
Jag kan börja med att svara på den sista frågan.
Personligen tycker jag att man inte bör sminka sig när man bär slöja. För att smink inte är tillåtet enligt de regler jag följer, förutom kajal inne i ögat (kohl). Det jag menar med smink är alltså mascara, eyeliner, eyeshadow, blush och liknande. Det känns opassande för en kvinna med slöja att sminka sig. Jag känner endast två tre stycken som INTE använder smink så det är bara ett fåtal som följer dessa regler.
Jag har på senaste tiden inte gått hemifrån utan foundation. Anledningen till att jag använder foundation är att jag har finnar på kinderna som jag försöker dölja. Dessutom är foundation något som oftast inte märks tycker jag, jag  brukar nästan aldrig märka om någon är med eller utan foundation. Men jag har inte frågat direkt om det är halal/haram.
När jag gick i gymnasiet brukade jag inte orka hålla på med det på morgonen, men nu gör jag det. Foundation är alltså det enda jag använder en helt vanlig dag (alltså när jag stressar till skolan utan att äta frukost för att hinna i tid). En ovanlig dag (när jag har lång tid på mig) och om jag känner att jag vill "fixa mig" lite, så använder jag även kajal (kohl) inne i ögonen.

Om man har en fin hy utan orenheter tycker jag att man inte bör använda smink för att man inte behöver det.  Jag avråder er verkligen från att använda smink. Man kanske ser sig själv som ful utan smink men det är bara vad man själv tycker. Jag känner så många tjejer som är så otroligt snygga helt naturligt och ändå känner de att de måste sminka. Jag förstår att det kan vara svårt att sluta bara sådär men man kan om man vill gradvis sluta.
 Ni vet när man var i den åldern då alla runt om en sakta började experimentera med mascara och liknande och alla började gradvis att anväda smink och man längtade tills man själv började. Jag kände aldrig så när jag var yngre. Jag tänkte aldrig "när jag börjar på gymnasiet kan jag börja ha mascara så som alla andra kompisar" utan jag tänkte alltid att det är inget en tjej med slöja bör ha. Det är nog därför jag aldrig började använda smink vilket gör det mycket lättare idag. Trots att ALLA jag känner använder smink dagligen känner inte jag att jag också vill göra det. Jag tycker självklart att jag ser mycket bättre ut när jag har smink men jag tänker alltid att nej jag gör hellre allah nöjd än att vara fin. haha Men jag tror att om jag hade börjat sminka mig så hade det nog varit svårt att sluta.

Och nu till vad jag exakt använder och hur jag gör. observera att det här är då jag har lång tid på mig och alltså inte när jag ska till plugget, vanligtvis kastar jag bara på lite foundation bara så att finnarna döljs och så springer jag till bussen som en galning. (Ibland halkar jag också på vägen som te.x idag)
Jag använder först en primer från too faced (med fingrarna)
Jag använder brush-on illuminator (concealer) från Estee Lauder bara på finnarna
Sedan använder jag  MAC Studio Fix Fluid Foundation med SPF 15 med en "Minaeral brush" från Beauty needs. Jag vet att det inte är en sminkborste för vätskor utan puder, men jag tycker att den funkar bättre än en flat foundation brush.
Till sist så har jag bara lite kohl i ögonen (vilket är tillåtet enligt de regler jag följer)
So that's as simple as it is!
Jag planerar att sluta med foundation i vardagen (hoppas jag) så fort jag får bättre hy inshallah.
 



Kommentarer
H

Vad duktig du är mashallah! Jag använder mascara men jag vill försöka sluta. Haha naaw hoppas du inte ramlade och tog i allt för hårt!

Svar: hahah nej det gick bra!
Sara

2012-11-30 @ 08:22:48
flower

tack för det här inlägget älskar dina inlägg hoppas på att du gör flera sådana inlägg.

Svar: Det var så lite gumman :)
Sara

2012-11-30 @ 15:13:21
Anonym

Salam
En väninna till mig visade din blogg för mig, tyckte att det var intressant att läsa. Men jag måste säga att jag blev faktiskt lite besviken över denna inlägg. Jag är en väldigt troende muslimsk tjej al hamdolillah, men jag brukar använda smink för att fräscha upp mig själv på väg till jobbet/universitetet. Alla vet att man ska egentligen inte använda smink som en sak av många förbjudna saker som tex att prata om andar (ghiba) att klä sig i lockande färger eller att gå med en sko klack som hörs för mycket och mycket mera. Det finns väldigt få personer med perfekt jämn hy alla har skavanker som man vill dölja. Och använder man puder eller annat utan att tillägga lite maskars eller nått annat ser man sjuk ut, du vet vad jag menar. Om man ska prata om vad en tjej med slöja får/ bör och inte får/ bör göra blir det en lång lista, en av de mest kritiserade ämnet idag är tjejer med slöja som lägger upp sina bilder på nätet Blogg/Facebook / instegram eller Twitter. Dom visas för hela värden för både män och kvinnor, en sak som man inte bör göra som muslim visa upp sig för andra och locka till sig många människor, stilar av kläder accessoarer och mycket mera eller? Så om man ska prata så gör alla fel ingen är felfri och i slutet är de inte du eller jag eller någon annan som dömer någon utan bara Allah dömer oss för vad vi har gjort. Jag vill inte att det ska låta dåligt jag är en snäll människa som inte dömer någon. Men jag är trött på hur människor dömer andra genom deras utseende och börjar genast prata illa (ghiba) som tyvärr är en vardags beteende hos många muslimer icke muslimer Vi som muslimer borde veta bättre än detta, en tjej med själ är inte bättre än en tjej som är utan sjal, bara Allah vet vad som finns i våran hjärta och dömer oss i slutet.

Svar: Jag försökte inte döma någon syster. Jag är en människa precis som alla andra och jag själv gör minst lika mycket fel som någon annan. En läsare frågade om vad jag tyckte om smink med hijab och jag svarade på frågan. Det vara bara min åsikt och jag menar inte att alla ska gå efter den. Jag vet precis vad du menar, man ser lite död ut ahahah men jag tycker det är bättre än att ha finnar så därför har jag foundation i alla fall. Nu är det ändå kallt ute så jag får röda kinder av kylan hehe ;)Min instagram är privat och jag accepterar inte någon förrän jag är säker på att det är en tjej. På bloggen visar jag inte mitt ansikte så de flesta vet inte vem de ser när jag lägger upp mina outfit bilder. Jag använder inte facebook så mycket men där är mitt konto privat och bara mina vänner kan se mina bilder. Så jag försöker så gott jag kan syster och jag nekar inte atta alla gör misstag. Må allah välsigna oss alla!
Sara

2012-11-30 @ 15:26:08
M

Jag vill tillägg aen sak på inlägget. Om man tkr att ens utseende inte är bra, så kmr den nog inte kännas bättre när man vänjer sig vid smink. För när man inte bär smink så ser man bara sjuk ut och då ser man "fulare" ut än vad man gjorde från början ;) Och för att motstå smink så kan man alltid tänka på versen där Allah säger : Certainly We created man in the best make. (95:4)

2012-11-30 @ 15:47:39
Anonym

Smink.... puhh.. har man fi hy så behövs de inte. sen så ser man dockaktig ut... sådär 'perfekt''. smink för hela kroppen skulle a säga ja tack till, inte ba ansiktet man har skavanker på.

2012-12-05 @ 15:00:22


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Exquisite

Definition: Of special beauty or rare excellence.

RSS 2.0