Vanilla Cupcakes with Vanilla Frosting: The Recepie

 
The Cake:
125 g smör
1 ägg
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl yoghurt
1 dl mjölk
1 msk vaniljsocker
1 msk bakbulver
2 tsk vaniljessence (eller beroende på hur stark smak man vill ha)
 
Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt  smält smör, yoghurt och mjölk  och vispa försiktigt (det kommer skvätta så därför måste man vispa försiktig).
Tillsätt vaniljessence.
Blanda mjölet, bakpulver, vaniljsocker i en skål och tillsätt blandingen i resten av smeten.
Blanda allt till en fin smet. Den kommer vara lite tjock och därför kan man inte vispa den.
Använd muffinsplåt eller muffinsformar. Jag brukar använda både och!
Grädda i 180 grader i ca 15 min. Låt de svalna inna du börjar spritsa.
 
The Frosting:
4 dl florsocker
75 gram smör
2-3 msk mjölk
2 tsk vaniljessence
pastafärg (jag använde "sky blue" och "pink" från WILTON)
 
smula ner smöret i florsockret och blanda ordentligt. Tillsätt mjölken och vispa. Tillsätt vaniljessence och vispa ordentligt. Här kan man om man vill dela smeten i två skålar så att man kan färga de olika färger. Annars kan man köra en färg på hela frostingen. Använd tandpetare och tillsätt pastafärg i smeten. Börja med lite i taget tills man får den färg som man vill ha. Och vispa länge! Om man vill kan man ha frostingen i kylen en stund, men det gjorde inte jag den här gången.
Om du känner att frostingen är för vattnig trots att du haft den i kylen kan du tillästta mer florsocker. Om du känner att frostingen är för hård/tjock tillsätt mer mjölk i små mängder. Men var försiktig!
Börja spritsa när du känner att muffinsen blivit kalla! jag använde en tyll från Wilton som heter 1M och en passande spritspåse från Wilton. Voilá! Bon apetite!

Man kan dekorera sina Cupcakes med lite vad man vill: kokos, nötter, strössel eller annat som man kanske har hemma.  Annars kan man köpa ätbart glitter, blommor, pärlor, hjärtan och annat skoj som går att äta.

Alla ingredienser som jag använde finns att köpa hos www.kakburken.se eller i deras butik i järfälla (Bruttovägen 2     järfälla)
En prislista kommer upp på bloggen snart!


Kommentarer
Anonym

Taaaaack för receptet!
Ska åka till kakburken och handla till min fördelsedag i januari. Då ska jag göra liknande cupcakes!

Svar: ÅHH lycka till! hoppas de blir ännu finare än mina ;) Säg till hur det går!
Sara

2012-12-09 @ 00:43:13


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Exquisite

Definition: Of special beauty or rare excellence.

RSS 2.0