Q&A: Life

Berätta lite om dig o din familj typ hur många syskon ni e ,,har du syskon som e gifta? När kom ni ti Sverige?  ...
Vi är 6 personer i familjen: Mamma, Pappa, Sara, Yosef, Marwa och Maram. Jag är äldst och är 19 år gammal (fyller 20 om 2 månader!!), sen kommer min bror  som är 17 år och sist tvillingsystrarna som är 9 år gamla.
I och med att mina syskon fortfarande är små är ingen utav de gift ännu :)
Mina föräldrar kom till sverige i slutet på 80-talet (1989 tror jag). Min pappa kom hit med sina två bröder och deras familjer och mamma kom hit med sin familj. De var förlovade redan innan de kom hit och hade tidigare bottmed sina familjer i syrien.  De gifte sig alltså här i sverige och efter tre år kom lilla jag (deras favoritdotter!). Jag är född i Uppsala då vi bodde i en liten by utanför som heter Östhammar och resten utav mina syskon föddes i Stockholm.
 
vart kommer du ursprungligen ifrån?  Hur gammal är du?  Bor du själv?
Jag kommer ursprungligen från Irak men jag är född och uppväxt i sverige och ska för första gången åka till Irak om 10 dagar inshallah!!
Jag är 19 år gammal. Jag blir 20 år gammal om två månader :o
Jag bor inte själv, bor med mina älskade familj som jag berättar mer om under första frågan.
 
Tänker du stanna i Sverige för evigt ? Kan du tänka dig åka tillbaka till Irak och bo där?
Jag vet inte riktigt. Förr så tänkte jag att jag aldrig skulle kunna flytta från Sverige. Men nu känns det annorlunda. Men jag vet inte inte om ja skulle kunna tänka mig flytta från sverige till Irak. Jag tror att det blir en för stor förändring! Anledningen till att jag inte vill bo i sverige för evigt är att jag inte vill att mina barnbarn ska glömma deras rötter, språk, religion och liknande. Jag vet att jag på sätt och vis är svensk. Jag är första generationen här och jag har en blandning av svensk och arabisk kultur. Mina barn kommer säkert att tappa lite utav den arabiska kultuten och deras barn kommer lämna en större del av kulturen bakom sig och så vidare. Jag känner att det är mitt ansvar att bevara min identitet och överföra din till mina barn. Jag kanske kan uppfostra min barn till att bli vuxna svenskarabiska muslimer men jag kan inte garantera att deras barn eller deras barnbarn följer samma spår...
Jag älskar sverige, det är mitt hem, det är här jag har ALLA mina minnen, min barndom, mina vänner och sånt. Men genom mina föräldrar har jag ändå lyckats skapa en relation till deras hem, Irak. Jag ska åka till Irak snart inshallah så då kanke jag får en bättre bild på vem jag egentligen är och vad som är mitt Hemland. Då kasnke jag kan ge ett bätttre svar på den här frågan.
 
 Har du kille ? är du gift eller förlovad ? om svaret nej tänker du förlova dej om nån kille kmr t dej
Jag har inte kille och har aldrig haft det. Jag är varken gift eller förlovad, jag njuter fortfarande av att komma hem till min älskade familj efter plugget och äta mamis gooooda mat!
Hittils har jag bara sagt nej hela tiden men man vet ju inte vad som händer när "The One" knackar på ens dörr ;)
 
När tänker du gifta dig?
Jag tycker att 21 eller 22 är en fin ålder för att binda sig till någon, ta ett nytt och stort steg i livet och bilda en helt ny gren i familjeträdet. Men i slutändan är det vad Gud har skrivit för oss som gäller och jag vet inte när det händer ;)
 
lyssnar du på musik i så fall vilken typ av musik lyssnar du på? 
Jag slutade lyssna på musik för cirka tre år sedan. Jag raderade all musik jag hade på mobilen och på datorn. Men om du sjunger en låt kan jag börja sjunga med och jag har ingen aning om vart jag har hört låten förut eller hur jag kan den. Samma sak när jag går in i en butik och hör en låt så kan jag plötsligt sjunga med! hahah men jag tror att jag lär mig låtarna från alla olika butiker och alla andra ställen som ständigt spelar musik. Jag lär mig orden ganska snabbt även då jag inte tänker på det.
När jag är på fester och de har musik lämnar jag inte festen bara för det utan jag är kvar och umgås och har det roligt.
Men jag tycker musik är roligt att lyssna på och dansa till men det är något jag kan leva utan. Annars tycker jag om nästan all sorts musik förutom hådrock. Men är det haram så är det haram...även om det är superkul.
 
vad är ditt största intresse?
Jag älskar att PLUGGA!!! hahaahah nej skojar! Jag lovar att jag inte pluggar så mycket som jag skriver om det på bloggen. Jag skriver att jag ska plugga på bloggen men sen blir jag distraherad och gör inte det!
Jag älskar att umgås med familj och vänner. Vi har jätte bra kontakt med varandra i min familj och vi träffar släktingar flera gånger i veckan Alhamdulillah! Min bästa vän har flyttat till karlstad så jag kan inte träffa henne lika ofta. Men jag umgås med andra vänner så ofta jag kan. Annars tycker jag om att titta på film och läsa böcker (inte kurslitteratur!)
 
en sak du kan aldrig leva utan som du använder dagligen? 
Jag vet att det här är ett mobbat svar men... min iPhone! Jag använder den tusentals gånger om dagen och jag är en sån person som är beroende av social media som typ instagram (jag heter Sarsoras), twitter, Keek, whatsapp, viber, youtube, ibland facebook, min mail och liknande. Jag tycker om att läsa om kändisar, fashion, olika tutorials, tips och sjuka/roliga klipp på youtubeklipp!
Men min iPhone är mer än bara så! Jag använder den som karta, spela spel, se filmer, serier, smsa och ringa. Jag och mamma skickar bilder till varandra även om vi är i samma rum haha!
 
hur mkt pengar lägger du på kläder o sånt per månad? hur mkt pengar spenderar du per månad på ett ungefär? Tar du lån lr får du pengar av dina föräldrar.
Jag har vissa perioder då jag shoppar väldigt mycket. Det finns vissa perioder så jag shoppar som en galning, köper verkligen allt jag ser! och vissa perioder shoppar jag jätte lite. Jag får studiebidrag som ligger på 2700 ungefär och jag brukar inte ha så mycket kvar i slutet av månaden. Det spenderar jag inte bara på kläder utan annat som t.ex. fika, telefonfakturor och annat som man allmänt spenderar pengar på. Men när jag har en galen shopping period brukar jag shoppa på nätet och då skickas fakturor hem som pappa betalar hehehe! (ett bra tips till er som inte har så mycket kvar i slutet på månaden).
Jag tar inget lån utan mina kära föräldrar betalar sånt som jag inte kan betala själv.  Det jag själv betalar för är shopping, min telefonfaktura och försäkring för mobilen. Allt annat, som min systemkamera, mina resor, kurslitteratur och liknande betalar mina föräldrar. <3
 
vad jobbar dina föräldrar med?
Min pappa är elektronik montör men numera äger han en kiosk/tobak i Reimersholme. Min mamma har läst datorisering- och aministrationsservice och jobbade inom det förut. Men i nuläget jobbar hon inte.
 
Vem skulle du ta med dig till en öde Ö?
Min mamma utan tvekan! kan inte leva utan henne! hon är min styrka och mitt hjärta!

Vad är din favoritfärg?
Jag vet inte! Det ändras hela tiden. Jag gillar turkos, neonfärger, emerald grönt. Men ljus lila tycker jag är speciellt fint!

Vad är din Favorit maträtt?
DOLMA! Mammas Vindruvsbladsdolma med grönsaker, alltså inte den irakiska med kött i.
 
Hur är din relation med din mamma? Och vad har du för tips för att stärka sitt band med sin mamma?
Jag och min mamma har en rolig relation. Vi är som vänner, bästa vänner, systrar. Det betyder att vi lånar kläder från varandra,väskor,  vi har gemensamma skor. Hon gräver i min garderob och jag gräver i hennes. Vi  berättar nästan allt för varandra och det har varit så ända sedan jag var liten. Vi har alltid våra hemligheter och vi förstår varandra direkt. När något händer är min mamma alltid en utav de första jag tänker på och måste berätta det för henne direkt! Men precis som två systrar så tjafsar vi också! och när vi väl tjafsar vill ingen utav oss ge upp för vi är båda envisa! och båda tror att vi har rätt. När jag mår dåligt räcker det med en stor kram från mamma och jag mår direkt bättre! Jag är så glad att jag har henne och må Allah förlänga hennes liv och må hon altid vara vid min sida. Våra föräldrar och speciellt mammor, går igenom så mycket för att få oss att må bra och det är viktigt att vi visar att vi upskattar det. Nu känner jag mig som en usel dotter för jag har inte hjälpt min mamma så mycket på sistone...
Det här med relationer är svårt och det viktigasate är att man redan från början byggt en bra grund. Det är viktigt att kunna berätta för sin mamma precis hur man känner sig och det är viktigt att hon kan förstå vad du menar och hur du tänker samtidigt som du förstår hur hon tänker. Man kan gå ut och shoppa tillsammans, ta en fika på något café och prata.  Om man kan prata med varandra och faktiskt lyssnar på vad den andre har att säga så blir banden starkare mellan er och det gäller alla relationer! Kramas mycket! haha en kram från ens mamma förmedlar så mycket kärlek! Det är bra både för dig och din mamma. Ibland kan jag krama min mamma bara helt plötsligt och jag säger att jag saknar henne fastän vi båda har varit hemma hela dagen! men hon förstår vad jag menar <3
Redan när jag var liten brukade jag komma hem och mamma frågar vad som har hänt i skolan och jag berättar allt om min dag. Det gav mig intrycket om att hon lyssnar på mig och hon blev som min vän som jag berättar allt för. Om din mamma inte frågar hur din dag har varit kan du fråga henne hur hennes dag har varit. Det är inget fel med det och då kan du passa på att berätta om din dag. Om du tänker på din mamma som din vän och umgås med henne kommer er relation att bli starkare utan att du behöver tänka på det.


Kommentarer
confused girl

salamo alaykom syster:)
Nu är det så att jag har ett problem, som jag hoppas att du kan hjälpa mig med.
Jag har länge haft kontakt med en kille, och båda två har starka känslor för varandra. vi har träffats flera gånger. problemet är att båda vet att det vi gör är fel, så vi har slutat träffa varanda och vi har bestämt att stanna som ''vänner''. Men det har varit väldigt svårt för båda två, och vi kan verkligen inte se varandra som vänner på grund av de starka känslorna. Båda är inte redo att binda sig än eftersom vi går fortfarande sista året i gymnasiet, jag vill fortsätta och plugga vidare medan han vill arbeta. vad skulle du rekommendera att jag ska göra? Tack i förhand :)

2012-12-09 @ 19:24:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Exquisite

Definition: Of special beauty or rare excellence.

RSS 2.0