Q&A

salamo alaykom syster:)
Nu är det så att jag har ett problem, som jag hoppas att du kan hjälpa mig med.
Jag har länge haft kontakt med en kille, och båda två har starka känslor för varandra. vi har träffats flera gånger. problemet är att båda vet att det vi gör är fel, så vi har slutat träffa varanda och vi har bestämt att stanna som ''vänner''. Men det har varit väldigt svårt för båda två, och vi kan verkligen inte se varandra som vänner på grund av de starka känslorna. Båda är inte redo att binda sig än eftersom vi går fortfarande sista året i gymnasiet, jag vill fortsätta och plugga vidare medan han vill arbeta. vad skulle du rekommendera att jag ska göra? Tack i förhand :)
 
Wa alaikum alsalam syster!
Till att börja med vill jag säga att det är otroligt viktigt att ni båda vet vad som är rätt och vad som är fel enligt Islam.
Jag förstår att det måste vara svårt för er båda att avstå från varandra men jag tycker att om ni verkligen känner att er relation är rätt, alltså att ni är ämnade för varandra så ska ni ta er relation mer seriöst och berätta för era föräldrar. Skulle du kunna tänka dig bilda en familj med honom? skulle du kunna se honom som pappan till dina barn? Om du känner att han är "the one" så berätta för din mamma om honom. Jag förstår att det kan vara obehagligt och lite skämmigt att berätta sånt för sin mamma. Men det är väldigt viktigt att du berättar för henne att det finns en kille som är intresserad av dig och du är intresserad utav honom. Berätta lite om honom, varifrån han kommer hur gammal han är vart han pluggar och sånt.  Din mamam kommer kanske inte bli överlycklig direkt men det kommer kännas så mycket bättre för dig. Nu har jag själv inte varit i en sådan situation men jag tror att det är så jag själv skulle göra. Jag känner en kille och en tjej som började i samma klass i sjuan. De blev mer och mer intresserade av varandra men de är båda religiösa och ville inte göra något haram. De brukade också träffas för jag brukade se de ute tillsammans. Jag pratade med tjejen en gång och berättade för henne att hon borde akta sig. Hon skulle ångra sig väldigt mycket om hon gjort något haram och tjejen sa att hon hade berätta för sina föräldrar och efter ett tag berättade killen också för sin föräldrar. Deras föräldrar blev ju inte överlyckliga direkt men de förstod att detta var två föräldskade ungdomar och ingen kunde stoppa de. Trots att de båda är religiösa och vet väl vad som är rätt och fel så finns "shaytan" fortfarande.  Familjerna lärde känna varandra och båda insåg att det var bra familjer och efter ett tag förlovade sig tjej och killen. Då skulle de precis börja första året på gymnasiet. Nu går de i andra året på gymnasiet och är fortfarande förlovade och allt är bra mellan de. Deras föräldrar vet och alla andra människor vet. Ingen skulle börja snacka om man såg de ute tillsammans för de är förlovade och deras föräldrar vet allt om de. När jag läste din fråga tänkte jag direkt på de!
Det är som sagt väldigt viktigt att ni båda berättar för era föräldrar. Era familjer kan lära känna varandra och om du har gjort rätt val och om han är en bra kille kommer dina föräldrar förhoppningsvis inte hindra dig från att binda dig till honom. Ni behöver ju inte gifta er liksom men ni kan förlova er, Jag vet att ni fortfarande är unga och har hela livet framför er men det är bättre än att krypa bakom ryggen på era föräldrar och träffas. Särskilt då du vet att Gud ser er. Jag vet att det är jobbigt att vara förlovade i flera år men ni är faktiskt inte så jätteeee unga, det finns många som gifter sig när de är 20-21 år och ni är ju om jag förstått rätt snart 19 år gamla. Många i din ålder är förlovade eller gifta och det har inte hindrat dem från att plugga eller jobba. Så länge man väntar med barn så kan man fortsätta sitt liv som vanligt. Det tar ju ändå ett tag för familjerna att lära känna varandra och så ska man ha en massa bjudningar och prata jättemycket. Ni har ju bara en termin kvar och sen tar ni studenten. Jag menar inte att det är bra att man gifter sig tidigt utan jag menar att det är inga konstigheter att förlova sig vid 19 årsåldern. Ett äktenskap kanske kräver större ansvar och större säkerhet än en förlovning. men ni kan ju ta ett steg i taget. Så varför göra något Haram när ni kan göra något Halal, som glädjer både er och Allah?!
 
Jag hoppas att allt går bra för dig syster och att du väljer det som får dig att må bättre och ger dig Guds välsignelse. Jag har en nära vän i din situation och jag har sagt samma sak till henne flera gånger (hon lyssnar fortfarande inte på mig!!!). Tänk på det jag har sagt Jag är ingen expert men det är bara ett råd från en syster till en annan.

P.s Jag hoppas att det är okej att jag svarade på din fråga i ett eget inlägg. Det står inget namn eller liknande så ingen kan veta vem det är. Annars får du säga till så kan jag ta bort inlägget efter att du ar läst det :)


Kommentarer
H

hej faktiskt tjejen o killen som du berättade om hade berättat allt för sina föräldrar innan du hade snackat me henne hihi :-) gillar din blogg :-)

Svar: Jo jag vet det! hon sa det till mig och det var därför jag tog just det paret som exempel =D
Sara

2012-12-11 @ 17:42:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Exquisite

Definition: Of special beauty or rare excellence.

RSS 2.0