Jobb och hijab

Jag har fått en del frågor om att jobba med slöja och om hur man gör för att hitta ett jobb. Jag har personligen aldrig jobbat förutom hos släktingar. Så jag vet inte riktigt hur man söker jobb och hur svårt det är. Men jag har för mig att det finns massvis om sådant på nätet. Man kanske ska börja med att skriva ett CV och sedan utgå från det. Jag har aldrig skrivit ett CV så jag kan kan tyvärr inte hjälpa med det heller.
Jag tror att det lättaste jobbet för ungdomar idag är telefonjobb. Jag känner väldigt många som jobbar som telefonförsäljare och det verkar inte vara så stora krav på erfarehet eller liknande.  Man brukar få rekrytera personer till sitt telefonjobb, så om ni känner någon telefonförsäljare be de göra det åt er.

Sen det här med slöja och att jobba. Idag är det väldigt vanligt med hijab och man kan stöta på muslimska kvinnor med slöja på nästan vilken arbetsplats som helst. Jag tror inte att det ska var ett hinder även om det kanske finns arbetsgivare där ute som inte anställer muslimska kvinnor. Det finns ändå otroligt många jobb som passar och där arbetsgivaren inte alls bryr sig om personen i fråga är muslim, kristen eller något annat.
Man ska aldrig inte våga söka till något jobb bara för att man bär hijab.  Hijab är igen börda och då bör vi inte bete oss som om det är det heller. Vill du ha ett jobb sök, sök och sök! Om en person inte anställer dig för att du bär slöja är det hans förlust! Det är inte vad du har på huvudet som definierar dig, det är vad som finns i huvudet! Sådant som tankesätt, erfarenheter, personlighet och så mycket annat som man kan vinna över arbetgivaren med.  Det är bara att söka och får du inte jobbet är det inte för att du bär slöja, andra människor får inte heller alla jobb de söker och det är inget konstigt med det :)


Kommentarer
^

Som beslöjade har jag aldrig haft svårt med att få jobb jag vill . Jag har alltid fått det jobbet jag sökt och tom blivit erbjuden jobb på ställen som aldrig ens jobbat på . Men det är som så att jobbar man och gör ett bra jobb ifrån sig då blir det att folk rekommenderar dej till andra . På flera utav dem ställena hade dem aldrig ens haft beslöjade tjejer som jobbat men när du går in och jobbar på sånna ställen så tycker jag att man har ett ansvar för du representerar beslöjade kvinnor , vare sig d vill eller inte . Folk är fördomsfulla . De är som dem som tror att alla zigenare är tjuvar fast dem inte är de och det kanske bara är 1-10 % av alla zigenare som gör de . Jag vet inte med de va ett ex . Min bästa kompis är nämligen zigenare och jag skull aldrig ha mer tillit till någon som henne . Så tillbaka till saken . När d gör ett bra jobb
- ja då vågar chefer ta in folk med slöja på arbetsplatser . För dem kan nämligen prata svenska och göra ett bra jobb.
Jag har bara råkat ut för något utav alla dess jobb . Kom min första dag till jobbet och så fråga gruppledare mej om jag ska behålla slöjan på . Jag svara jag de ä klart annars är det lika bra att jag går i så fall för jag tar inte av mej den . Men en annan som hade jobbat innan mej hade tagit av sig och den saken gjorde mej förbannade på varför hon gick med på det så jag fråga den kvinnan och då sa hon ja dem bara sa det till mej och jag kände men tvungen till det . Så hon gick ju med på det utan att ens att ifrågasätta detta . Så det jag vill komma fram till , dra er inte tillbaks sök det jobbet våga säga emot om det diskuteras att du måste ta av dej slöjan det är inte säkert att du förlorar jobbet för att du ifrågasätter det .
Peace&Love

Svar: Jättebra skrivet syster! Jag håller med om allt. När vi lämnar våra hem går vi ut i samhället och representerar islam vare sig man är ute på stan, på jobbet, i skolan etc därför måste vi alltid spegla den sanna och rätta bilden av islam. Ni har gjort ett val systrar håll er till det och ge aldrig upp för vi har inte gjort något fel, det är de som inte accepterar oss som gör fel!
Sara

2013-02-12 @ 21:10:53


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Exquisite

Definition: Of special beauty or rare excellence.

RSS 2.0