Eid Al-Ghadeer

Happy Eid Al-Ghadeer to everyone! Både de som firar denna dag samt de som inte firar!
Idag är en väldigt speciell dag som främst shia muslimer firar.  Jag tänkte berätta lite om denna dag och varför vi firar den för de som inte har hört talas om eid al-ghadir förut.
 
Någon dag (efter hans sista pilgrimsfärd) på det tionde året av Islams tideräkning (efter Hijra) stod Guds budbärare profeten Mohammed (S) upp för att ge oss ett tal vid en vattenkälla som är känd som Khum (Ghadeer Khum) som ligger mellan Mekka och Medina. Han prisade Allah, och sade sedan: ...
“O ‘folk! Skåda! Det verkar som att tiden närmar sig när jag skall kallas bort (av Allah). Se, jag efterlämnar till er två dyrbara saker. Den första av dem är Allahs bok där det finns ljus och vägledning … Den andra är min Ahl al-Bait. Jag vill påminna er i Allahs namn om min Ahl al-Bait. Jag vill påminna er i Allahs namn om min Ahl al-Bait. Jag vill påminna dig i Allahs namn om min Ahl al-Bait. (tre gånger). “
Efter dessa ord kallade han Ali Bin Abi Taleb, som gick upp och stod bredvid profeten. Profeten tog hans hand och lyfte den över sitt huvud så att alla kunde se, och ropade så högt som möjligt:
"För alla dem som ser mig som sin ledare, se nu  Ali som er ledare. Oh Allah älska dem som älskar honom och hata dem som hatar honom”.
 
När profeten var klar kom människorna fram för att gratulera Ali (A.S) däribland Umar den andre khalifen som sa:
Mycket bra gjort Ali, idag har du blivit utnämnd till ledare för alla Troende män och kvinnor.”

Händelsen i Ghadir anses vara Islams ryggrad på grund av sin stora betydelse för Islams utveckling efter profeten. Alla shia-muslimer och många av sunni-muslimer skolor och historiker nämner och tror på denna händelse. Denna händelse var inte den enda gången profeten nämnde Ali som sin efterträdare men det var den största eftersom att fler än 100 000 männiksor var närvarande. Denna händelse har omnämts av över 185 sunnitiska källor.

Det här var framför allt Guds vilja att Ali skulle nämnas till profeten efterträdare och bli muslimernas Imam (ledare) efter att profeten går bort. Om religionen skulle lämnas utan föreståndare skulle människorna tolka Islam som de vill utan att det finns någon som de kan vända sig till för att veta vad som är rätt och vad som är fel.
 
references:
(1) Musnad Ahmad Ibn Hanbal, v4, p281,          (2) Tafsir al-Kabir, by Fakhr al-Razi, v12, pp 49-50,     
(3) Mishkat al-Masabih, by al-Khatib al-Tabrizi, p557,         (4) Habib al-Siyar, by Mir Khand, v1, part3, p144,    
(5) Kitabul Wilayah, by Ibn Jarir al-Tabari,        (6) al-Musannaf, by Ibn Abi Shaybah,   
(7) al-Musnad, by Abu Ya'ala,             (8) Hadith al-Wilayah, by Ahmad Ibn `Uqdah,       
(9) Tarikh, by Khatib al-Baghdadi, v8, pp 290,596  from Abu Hurayra
(10) Sahih Muslim, Chapter of the virtues of the companions, section of the virtues of Ali, 1980 Edition Pub. In Saudi Arabia, Arabic version, v4, p1873, Tradition #36. 
Samt många många fler så som Sahih al-Tirmidhi, Musnad ahmad etc...

 


Kommentarer
Anonym

Hej Sara,
Jag har följt din blogg ett tag nu o gillar den. Men måste säga att du på nåt sätt förstör när du tar upp det på detta vis, vad jag menar e att vi alla e muslimer o jag tror att man måste acceptera varandras olikheter. Jag tror inte du vet vilken respekt o kärlek som finns till Alo Al bait hos sunni!

Svar: Hej syster! Jag menade absolut inget illa och beklagar om du eller någon annan tog illa upp. Jag har alltid sagt att jag ser ALLA msulimer lika. Jag förklarade endast varför shia muslimer firar denna dag och tog med sunni källor bara för att om man är sunni muslim så kanske man ser sunni källor som mer pålitliga :)
Sara

2012-11-03 @ 21:39:23
Zahra

Eid ghadeer mubarek på dig o alla kära muslimer de som firar o inte firar. Jag beundrar dej sara som skriver detta mkt bra skrivet! För de som "ogillar" ditt skrivande måste känna sig träffade på något sätt. Fortsätt med de du gör för de gillar vi stort!

P.s du passar så fint i din gröna kjol :)

Svar: Tack sötaste! kände bara att det var en plikt att förklara varför vi firar denna dag :)
Sara

2012-11-03 @ 22:18:42
Anonym

Mashallah syster! Barak Allah fiki

Svar: Tack käraste!
Sara

2012-11-04 @ 00:42:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Exquisite

Definition: Of special beauty or rare excellence.

RSS 2.0